|
|
|
Nieuwsupdate Educatie & Leesbevordering
voor het Primair Onderwijs
Januari 2022 |
|
|
|
|
Beste leescoördinatoren, leerkrachten en directie,
In deze nieuwsbrief voor het Primair Onderwijs weer veel inspiratie om met boeken en lezen aan de slag te gaan. In deze editie onder andere de volgende onderwerpen:
- Boek snel een bibliotheekbezoek voor groep 3
- Haal meer uit de landelijke leescampagnes: dit keer over de Nationale Voorleesdagen en de Poëzieweek
- Lees met je hele groep 8 Het Achterhuis (Geef een boek cadeau!)
- Geef gehoor aan Bibi’s oproep en ga zelf jeugdboeken lezen
- Luister met je klas naar podcasts over lezen
Veel leesplezier!
Team Educatie & Leesbevordering |
|
|
|
|
|
Bibliotheekbezoek groep 3 |
|
|
|
Wil je dit schooljaar nog met groep 3 op bezoek komen in de bibliotheek? Boek dan snel via onze webshop, er is nog een beperkt aantal plaatsen beschikbaar! |
|
|
|
|
|
Nascholingsmiddag voor leescoördinatoren |
|
|
|
Op 22 en 23 maart zijn er weer nascholingsmiddagen voor leescoördinatoren. Tijdens deze middag word je geïnformeerd over de laatste ontwikkelingen over boeken en leesplezier. Daarnaast is er gelegenheid om ervaringen uit te wisselen en van elkaar te leren.
Het programma voor beide middagen is hetzelfde. Kies de datum die jou het beste uitkomt!
Webshop 22 maart Webshop 23 maart |
|
|
|
|
|
De Nationale Voorleesdagen |
|
|
|
Van 26 januari t/m 5 februari 2022 zijn de Nationale Voorleesdagen. Hét moment om voorlezen extra onder de aandacht te brengen binnen school. Lees voor uit het Prentenboek van het Jaar Maar eerst ving ik een monster, of kijk bij de Prentenboek Top 10 van 2022 voor meer leuke prentenboeken om uit voor te lezen. Voor jonge lezers worden er op verschillende locaties leuke activiteiten georganiseerd. Op de website van de Bibliotheek Haarlemmermeer staan alle verschillende activiteiten op een rijtje, leuk om aan ouders door te geven. |
|
|
|
|
|
Van 27 januari tot 2 februari is het Poëzieweek, met als thema Natuur.
- Poëzie is spelen met taal. Ga zelf met je klas aan de slag met gedichten! Kijk naar de werkvormen en lessuggesties van de Poëzieweek: vraag hier de lessuggesties van de Poëzieweek aan.
- Je kunt met je klas meedoen met de dichtwedstrijd Kinderen & Poëzie van het Poëziepaleis (voor groep 3-8). Let op: de deadline is 5 februari!
- Wil je een kant-en-klaar lesprogramma om kinderen kennis te laten maken met poëzie? Dan is het lesprogramma van De Schoolschrijver misschien iets voor jouw school. Zie Taalkabaal (groep 3-4) en Dichtgeheimen (groep 5-6).
- Heb je Raadgedicht gemist in het najaar? Je kan De Raadgedichten nog steeds doen met je klas! De spanning van de uitkomst is er een beetje af, maar die kan je ook zelf creëren. Zowel het gedicht met het afgeplakte woord, als de uitkomst staan op de website van Raadgedicht.
- Boek een dichter bij De Schrijverscentrale. Het bezoek kan tegen gereduceerd tarief plaatsvinden tussen 3 januari en 2 februari. Het is ook mogelijk een Schrijver op het scherm te boeken.
|
|
|
|
|
|
Geef een boek cadeau: Het Achterhuis |
|
|
|
De landelijke campagne ‘Geef een boek cadeau’ bestaat 5 jaar. Het boek van dit jaar is Het Achterhuis van Anne Frank. Een boek dat iedereen gelezen moet hebben, een boek dat uitnodigt tot gesprekken in de klas. Vanaf 11 februari is dit boek voor €2,99 te koop in de boekhandel. Wil je het boek als school bestellen? Dat kan al in januari bij je plaatselijke boekhandel.
Wil je met je klas aan de slag gaan met Het Achterhuis? Maak dan ook gebruik van de volgende lesideeën:
|
|
|
|
|
|
De Nationale Voorleeswedstrijd |
|
|
|
De schoolrondes van De Nationale Voorleeswedstrijd zijn gesloten en de kandidaten voor de lokale voorronde van Haarlemmermeer zijn bekend! Op zaterdag 12 februari wordt er gestreden om de felbegeerde titel 'kampioen van Haarlemmermeer'. De winnaar gaat door naar de regionale ronde op 16 maart en vertegenwoordigt Haarlemmermeer. Wij wensen alle kandidaten veel succes en veel plezier! |
|
|
|
|
|
Bibi's oproep aan leerkrachten |
|
|
|
Bibi Dumon Tak was één van de sprekers op de online conferentie Leesoffensief Noord Holland. Zij sprak over de ontlezing in Nederland. Op de vraag 'hoe krijgen we leerlingen weer aan het lezen?' wijst Bibi Dumon Tak op de doorslaggevende rol van de leerkracht: “Het antwoord is simpel: door leerkrachten aan het lezen te krijgen. Veel leerkrachten hebben geen idee wat voor mooie boeken er zijn. Er zouden verplichte leeslijsten moeten komen. Als we kinderen het plezier in lezen moeten bijbrengen, moeten we het ook onszelf bijbrengen. Zonder goede lezers redden we het niet, zonder goede voorlezers ook niet.”
De leerkracht kan aan de kinderen een boek voorlezen dat nèt een beetje moeilijker is dan wat de kinderen zelf lezen. Lees jij zelf regelmatig een jeugdboek? Kijk in je eigen schoolbibliotheek welke mooie voorleesboeken er zijn. Bekijk de Online Conferentie Leesoffensief Noord-Holland (Bibi Dumon Tak van 39:35-58:50). |
|
|
|
|
|
Leesbevorderende podcasts |
|
|
|
Een leuke alternatieve manier om leesbevordering te stimuleren, is het gebruik van podcasts. Onze tips zijn:
- De Waanzinnige Podcast: podcast met boekentips door en vóór kinderen, elke aflevering duurt tussen de 8 - 12 minuten. Abonneer je op de nieuwsbrief van de waanzinnige podcast en ontvang lesbrieven, boekentips en een seintje bij iedere nieuwe aflevering. Download de lesbrief of kijk naar alle podcasts/boeken op een rij.
- De Grote Vriendelijke Podcast: podcast gericht op leerkrachten, ouders en mensen uit het boekenvak. Doel van deze podcast is om maandelijks te informeren en enthousiasmeren over jeugdliteratuur. Daarnaast is onlangs de Grote Vriendelijke Top 100 gepresenteerd, de lijst met favoriete kinderboeken aller tijden, editie 2021. Het voor de gelegenheid speciaal geschreven gedicht door Bette Westera, posters en ander beeldmateriaal is hier te downloaden.
- Leesbeesten & Luistervinken: podcast voor de bovenbouw waarin kinderen kinderboekenschrijvers interviewen, boekentips worden uitgewisseld en de geïnterviewde schrijvers hun favorieten boeken bespreken. Bekende schrijvers die worden geïnterviewd zijn onder andere: Bibi Dumon Tak, Pieter Koolwijk, Tosca Menten en Paul van Loon.
- Wil je zelf een podcast maken? Lees meer over het geheim van een goede podcast en de 6-stappen die radio- en podcastmaker Maike van Pelt doorloopt bij het maken van een podcast(serie). Ga naar Hoe maak je een goede podcast?
|
|
|
|
|
|
Boekentip: Terra Ultima - De ontdekkingsreis van een onbekend continent |
|
|
|
Terra Ultima: De ontdekkingsreis van een onbekend continent is een bijzonder en fictief reisverslag van ontdekkingsreiziger (lees: tekenaar/kunstenaar) Raoul Deleo. Raoul doet in dit boek verslag van zijn ontdekkingsreizen naar het tot nu toe onbekende continent Terra Ultima. Een plek waar vreemde dieren en planten in overvloed aanwezig zijn. Raoul beschrijft in dagboekvorm het verloop van zijn reis, zijn ontmoetingen met vreemde dieren en hoe hij meer dan eens verdwaalt in dit geheime werelddeel. Zie hier een video-impressie van het boek, ideaal om te gebruiken als boekpromotie.
Het leuke aan dit boek is dat het vol zit met de prachtigste illustraties die de creativiteit prikkelen en ideaal zijn voor creatieve teken- of schrijfopdrachten in de klas. Het boek is een grote aanrader voor kinderen die nog niet zo van lezen houden. De teksten in dit boek zijn kort en vlot geschreven, ze ondersteunen de lezer tijdens de visuele reis door Terra Ultima. Dit boek is geschikt voor de bovenbouw vanwege het taalgebruik, maar de illustraties kunnen in elke jaarlaag gebruikt worden. Terra Ultima wordt in aflevering 45 van De Grote Vriendelijke Podcast besproken. |
|
|
|
|
|
Afscheid van Henny Blijleven |
|
|
|
Beste directeur, leescoördinator en leerkracht,
Na ruim 30 jaar verlaat ik per 1 januari 2022 de Bibliotheek Haarlemmermeer om met pensioen te gaan. In deze periode heb ik altijd met heel veel plezier bij de bibliotheek gewerkt. Toen ik begon reed ik op mijn brommertje heel Haarlemmermeer rond. De ene keer had ik een dienst in Badhoevedorp of Vijfhuizen (waar toen ook nog een vestiging was), dan weer in Nieuw-Vennep. Overal waar ik nodig was, ging ik naar toe. In 1991 kreeg ik een vaste aanstelling in Hoofddorp. Dat was aan het begin van het computertijdperk. We gingen uitlenen met de computer! Als assistent jeugdmedewerker ben ik begonnen op de jeugdafdeling bij collega Ruth Koning. Van haar heb ik heel veel geleerd, want ik kwam van een universiteitsbibliotheek en daar heb je hele andere klanten. Het jeugdbibliotheekwerk stond in die tijd nog in de kinderschoenen. Er werden veel activiteiten in de bibliotheek georganiseerd, maar op de scholen kwamen wij nog niet. Dat kwam later pas. Aan de Kinderjury en de Kinderboekenweek werd uitgebreid aandacht besteed. Een schoolbibliotheek in school, daar was in die tijd nog helemaal geen aandacht voor.
Ik heb aan veel nieuwe ontwikkelingen mee mogen werken. Het is te veel om alles op te noemen, dus hier wat highlights: de Rode Draad, het leesbevorderingsproject wat in het jaar 2000 met een grote opening gelanceerd werd. Veel scholen hebben met veel plezier met dit project gewerkt tot afgelopen zomer 2021. De Rode Draad is 21 jaar lang de basis geweest van de leesbevordering binnen Haarlemmermeer. Best lang als je kijkt naar de snelheid van alle ontwikkelingen. Veel van jullie hebben bij mij de cursus ‘Open Boek’ voor leescoördinatoren gedaan. Ook deze cursus is nu volop in ontwikkeling. We zijn nu al aan versie 3.0, terwijl ik mijn eerste train-de-trainer in 1991 gedaan heb (bizar zo snel als dat gaat). In 2012 zijn we gestart met een pilot voor de Bibliotheek op school met vier scholen, wat uitgroeide tot eenentwintig scholen. Ik hoop dat daar in de toekomst nog een mooie groei in zit, want ik gun het elk kind om op een dBos school te zitten en hulp te krijgen bij zijn/haar leesontwikkeling en leesplezier.
Ik ga de bibliotheek verlaten met een beetje pijn in mijn hart, dat zeg ik eerlijk. Ik heb er altijd ontzettend van genoten wanneer ik bij één of meerdere leerlingen het verschil kon maken in hun plezier en interesse in lezen. Het is een prachtig vak! Net zoals jullie vak, waar ik altijd al bewondering voor had, maar zeker de laatste jaren met corona nog meer bewondering voor heb gekregen. Wat wordt er soms veel van jullie gevraagd, steeds maar schakelen en toch oog houden voor wat de kinderen nodig hebben. Echt knap!
Dat er aandacht nodig blijft voor leesplezier blijkt wel uit het volgende voorbeeld. Ik doe vrijwilligerswerk op de school waar mijn zoon werkt en daar was ik laatst bezig met lezen met een klein groepje uit groep 3 waar een jongetje de opmerking maakte: ‘Ik vind lezen stom!’ Waarop ik dacht: ‘Och, arme jij. Je moet nog zo lang.’ Dus ik ga zeker proberen daar iets aan te doen!
Daarom wil ik jullie dit tot slot meegeven: Elk kind houdt van lezen, alleen weet hij/zij het zelf nog niet! Aan jullie de schone taak om ze hierbij te helpen, natuurlijk samen met mijn (ex-)collega-leesconsulenten. Zij kunnen jullie hier heel goed in ondersteunen.
Dank jullie wel voor de fijne samenwerking, leuke gesprekken, de interessante ideeën en zo veel meer. Het ga jullie goed.
Nog een laatste tip: lees kinderboeken, daar word je rijker van! Vriendelijke groet,
Henny Blijleven
Wij willen als bibliotheek Henny enorm bedanken voor haar inzet gedurende de ruim 30 jaar die ze bij ons heeft gewerkt. Dankzij Henny’s enthousiasme zijn vele kinderen, leerkrachten, ouders, bibliotheekbezoekers en collega’s geïnspireerd geraakt op het gebied van lezen en hebben ze het plezier in lezen en het belang daarvan ontdekt. Het was plezierig om Henny als collega te hebben! |
|
|
|
|