|
|
|
Nieuwsupdate Educatie & Leesbevordering
voor het Primair Onderwijs
Maart 2022 |
|
|
|
|
Beste leescoördinatoren, leerkrachten en directie,
In deze nieuwsbrief weer informatie over het stimuleren van leesplezier en leesmotivatie op school en actuele informatie over leesbevorderende activiteiten die de komende periode plaatsvinden. Veel inspiratie en leesplezier!
Team Educatie & Leesbevordering
Inhoud van deze nieuwsbrief
- Netwerkdag KCOS
- Verhalen gebruiken bij de zaakvakken: geschiedenisverhalen
- Werkblad Zoek het uit! – voor spreekbeurten & werkstukken
- Campagnes: Nationale Voorleeswedstrijd, Nederland Leest Junior
- Afscheid Ruth Koning
- Boekentip
- Agenda
|
|
|
|
|
|
Netwerkdag cultuureducatie voor scholen & aanbieders |
|
|
|
Op 13 april is de netwerkdag voor scholen en aanbieders van cultuureducatie uit de Haarlemmermeer. Tijdens deze jaarlijkse netwerkdag voor scholen kunnen ICC-ers culturele aanbieders ontmoeten en zijn er informatie- en inspiratiesessies. Hierna kunnen scholen starten met inschrijven via de website van Kunst en Cultuur op School (KCOS). Ook kunnen scholen subsidie aanvragen bij de KCOS. Deadline voor de subsidieaanvraag is 1 juni. |
|
|
|
|
|
Verhalen gebruiken bij de zaakvakken is een mooie en aansprekende manier om de onderwerpen voor de leerlingen tot leven te brengen. Neem je leerlingen mee terug in de tijd door geschiedenisverhalen voor te lezen aan je klas.
Dan moet je natuurlijk wel weten welke boeken geschikt zijn voor welke leeftijd en/of groep! Op onze website tippen we geschiedenisverhalen die passen bij de tijdvakken zoals ze behandeld worden in de lesmethoden. Te beginnen met de prehistorie, helemaal tot na de Tweede Wereldoorlog. Bij iedere tip geven we aan voor welke groep het boek geschikt is. Het is geen complete lijst, maar een tiplijst van (vaak recent verschenen) boeken die wij geschikt vinden. Neem ook eens een kijkje op de website van de Canon van Nederland, met boekenlijsten per venster, voor groep 5-6 en 7-8. Ben je bezig met de Tweede Wereldoorlog? Lees met de hele klas Het Achterhuis, goedkoop uitgegeven bij de campagne Geef een boek cadeau. De boeken zijn nog te bestellen bij de boekhandel. |
|
|
|
|
|
Gaan je leerlingen een spreekbeurt of werkstuk maken? Laat de kinderen het werkblad ‘Zoek het uit!’ gebruiken om op zoek te gaan naar informatie in informatieve boeken. Een leuke en leerzame manier om gericht aan de slag te gaan met informatieve boeken. Leerlingen onderzoeken met dit werkblad de onderwerpen in het boek, zoeken verder op internet en krijgen feedback van hun medeleerlingen. Een goede manier om een spreekbeurt of werkstuk voor te bereiden. Download het werkblad van onze website. |
|
|
|
|
|
De voorleeskampioenen van Haarlemmermeer zijn gekozen |
|
|
|
De winnaars van de Haarlemmermeer zijn bekend! De lokale ronde vond dit jaar vanwege de coronamaatregelen online plaats. Uit alle ingezonden voorleesfilmpjes zijn twee winnaars gekozen. De twee kampioenen zijn geworden:
· Sil Markus van Basisschool De Reiger in Lisserbroek · Gabrielle Aboagye Mante van Basisschool De Wikkeling in Nieuw-Vennep.
Wij wensen beide winnaars heel veel succes in de volgende ronde(s)! |
|
|
|
|
|
Nederland Leest Junior is een landelijke campagne van de CPNB voor groepen 7 en 8. Bibliotheken kunnen lespakketten bestellen met 32 exemplaren van een boek, een lesbrief en promotiemateriaal. Ieder jaar wordt er een ander boek uitgekozen dat voor de campagne herdrukt wordt. Lees het boek met de hele klas en/of ga thematisch aan de slag met het boek. Welk boek er komend schooljaar gekozen wordt, is nog niet bekend. De campagne Nederland Leest Junior vindt plaats in november, maar je kan er ook op een ander moment mee aan de slag gaan. Bestellen kan via onze webshop tot en met mei 2022. Scholen die meedoen met de Bibliotheek op school krijgen de boeken al, bestellen is dus niet nodig. |
|
|
|
|
|
Reminder: leesweken en stemweek Kinderjury |
|
|
|
De leesweken van de Kinderjury zijn begonnen op 9 februari. De stemweek, waarin kinderen op hun favoriete boek kunnen stemmen, is van 11 t/m 17 april. Kijk naar de tiplijst van de Kinderjury 2022, ook als je niet meedoet met de Kinderjury. Interessant om te zien wat de favoriete boeken van kinderen zijn.
De Bibliotheek Haarlemmermeer heeft een filmpje met boekentips gemaakt om kinderen alvast op weg te helpen bij het uitkiezen van leuke boeken uit de tiplijst. Bekijk het filmpje hier. |
|
|
|
|
|
Ruth Koning kwam eind jaren ’70 na het afronden van de Pedagogische Academie niet voor de klas terecht, maar in de bibliotheek, door een overschot aan leerkrachten in die tijd. Ze begon als manusje-van-alles, maar al snel werd ontdekt dat ze talent had om met kinderen om te gaan. Toen de jeugdbibliothecaris vertrok, werd zij gevraagd voor deze functie. “Ik vond het doodeng, want wat wist ik nou van bibliotheekwerk? Maar ik nam de uitdaging aan. Ik ging lezen, vakliteratuur en kinderboeken”.
En zo werd haar tijdelijk baan bij de bibliotheek uiteindelijk een baan voor meer dan veertig jaar. En veranderde zij van een verlegen, onzeker meisje geleidelijk aan in een vakvrouw, die als een kenau opkwam voor haar klanten, haar kinderen die ze allemaal aan het lezen wilde krijgen. “Tussen de bibliothecarissen bleef ik een onderwijzeres die altijd de kinderen belangrijker vond dan de regels, wat af en toe voor conflicten zorgde,” vertelt Ruth. “Mijn functie van jeugdbibliothecaris werd leesconsulent en zonder dat ik er erg in had kwam ik uiteindelijk toch in het onderwijs terecht als ‘juf Ruth, de boekenjuf’.”
Ruth wil de leerkrachten de boodschap meegeven vooral veel te blijven voorlezen. “In de afgelopen 40 jaar heb ik veel leesbevorderingsactiviteiten bedacht en uitgevoerd. Het is voor mij steeds duidelijker geworden dat voorlezen de meest effectieve activiteit is. Lees ze elke dag minstens een kwartier voor, maak daar tijd voor! Laat kinderen de taal ontdekken, laat ze nieuwe werelden en ideeën ervaren, laat kinderen groeien. En vind je het lastig om voor te lezen omdat je bijvoorbeeld dyslexie hebt? Vraag dan een ander om het voor je te doen, een ouder, een collega of.. vraag mij. Want voorlezen is niet alleen belangrijk, maar het is ontzettend leuk!”
Voor Ruth is nu de tijd gekomen om met pensioen te gaan. Dat doet ze voldaan, maar ook met pijn in haar hart: “Heel erg bedankt dat ik met jullie mocht samenwerken. Dat ik overal altijd welkom was. Dat ik zomaar koffie of thee mocht pakken uit het keukentje. En misschien tot ziens!”
Wij willen als bibliotheek Ruth enorm bedanken voor haar inzet gedurende de ruim 40 jaar die ze bij ons heeft gewerkt. Ruth heeft veel voor de bibliotheek betekend, ontelbare kinderen heeft ze het plezier in lezen gegeven en hiermee een belangrijke bijdrage aan de taalontwikkeling geleverd, ze heeft vele ouders het belang van lezen meegegeven, ze is het leesvoorbeeld voor leerkrachten geweest en heeft ons als collega geïnspireerd. Ruth, enorm bedankt! |
|
|
|
|
|
Schat op Schedeleiland – Bies van Ede |
|
|
|
Jim Hawkins (12 jaar) raakt door een serie gebeurtenissen rondom vreemde zeevaarders en zijn vaders herberg, verstrengeld in een zoektocht naar de schat van Kapitein Flint. Samen met een bijzondere bemanning ontdekken ze het eiland waar de schat verstopt ligt. Vanaf dat moment loopt de situatie uit de hand. De bemanning keert zich tegen elkaar, de voorraad eten en hulpmiddelen raakt kwijt en er blijkt een geest rond te dwalen op het eiland. Jim Hawkins is genoodzaakt om te vluchten en te vechten voor zijn leven. Schat op Schedeleiland is een zogenoemde hertelling van de wereldklassieker Schateiland van Robert Louis Stevenson. Het originele verhaal verscheen in 1883 en was het allereerste piratenverhaal óóit gepubliceerd. Het bleek een grote inspiratie voor veel daaropvolgende verhalen. Gelukkig heeft Bies van Ede een moderne versie van het oude verhaal geschreven, die aansluit bij de jeugd van tegenwoordig. Actueel taalgebruik, vlot geschreven en boordevol spanning en actie. Een heerlijke avonturenroman rondom piraten, muiterij en verborgen schatten. Zeer geschikt als voorleesboek in de bovenbouw en als zelfleesboek voor de bevlogen lezers uit groep 7 en 8. |
|
|
|
|